De vietnamesiska kvinnornas förändring

Kvinnorna i Vietnam har genomgått en enorm förändring och en historisk process. Tillsammans med de etiska grunderna av Konfucianism och kommunism, har de senaste årtiondena varit omtumlande. Kvinnorna har därför också ändrats när det kommer till grundtankar om samhället och aspirationer för framtiden: synen på utbildning för kvinnor och familjekonstellationer har förändrats.

Konfucianism är etiska värderingar som är finns runt om i Asien och kom från början från en kinesisk dynasti för över 1000 år sedan. Kort sammanfattat, hänger värderingarna ihop med Yin & Yang och ska vara riktlinjer för hur mannen och kvinnan ska uppföra sig. Mannen ska vara utåtriktad, stark och självständig, medan kvinnan ska vara lugn, passiv och beroende av mannen. Kvinnan är alltid undergiven mannen: under uppväxten är det hennes far som bestämmer över henne, när hon gift sig är det hennes make och om/när hennes make dör, är det hennes äldsta son som får rättigheten bestämma över henne och resten av familjen.

Vietnam har som sagt länge präglats av dessa ideal, men under kommunismens era och kalla kriget, ändrades dessa strukturer till ett mer jämlikt samhälle. Kvinnor uppmanades att studera vidare och att få värdiga jobb, men detta var snabbt avskaffat, när Konfucianismen lyckades nästla sig in i samhället då landet gick mot en mer liberal ekonomi. Som ett resultat av den nya marknadsbaserade ekonomin, försökte regeringen blanda de gamla etiska värderingarna med mer västerländska idéerna och nu hade kvinnornas position i samhället ändrats på flera olika sätt men i olika riktningar. Man införde en familjeplaneringspolitik, som syftade till att varje familj skulle få max två barn var. Med detta, introducerades också preventivmedel, något som inte hade varit lika populärt under kalla kriget.  Kvinnor uppmanades också att studera, men om en familj hade en son och en dotter, prioriterades pojken före flickan. Många flickor började dock studera och om man studerar förändringarna i generationer, är det tydligt att man varje generation (från cirka 1950 och framåt), har gått ett steg längre i studierna. Från att ha klarat sig till femte klass, har nästa generation lyckats klara högstadiet, till gymnasiet och idag har flickorna och kvinnorna som mål att skaffa sig en universitetsutbildning.

Trots detta, visar sig fortfarande Konfucianismen sig väldigt tydligt, då kvinnorna som går i skolan och som jobbar, även måste ta sig an husarbete som städning, matlagning och vara ansvariga för barnens uppfostran – precis som Konfucianismen uppmanar. Idag liknar Vietnams nya sociala politik vilket västerländskt samhälle som helst, men det är de inhemska relationerna som fortfarande kvarstår.

Den yngsta generationen kvinnor har dock visat sig vara annorlunda mot sina tidigare generationer, där de ser en sig själva ha en framtid som utbildade kvinnor, där de har max två barn (som familjepolitiken säger) och där de hellre stannar med sina egna familjer än att flytta in med sin makes familj (vilket är standard i Vietnam). Tillsammans med globaliseringens grunder fortsätter Vietnam att utvecklas mot en mer liberal nation och vem vet, den feodala sidan av Konfucianismen kanske håller på att suddas ut?

Dela det här:
Kategorier: Asien, Ekonomisk utveckling, Genus, Kultur, Utbildning, Vietnam

Om Kimberly Sandberg

Hej! Mitt namn är Kimberly, jag är 21 år gammal och är inne på mitt tredje år som student på programmet för Internationell kris- och konflikthantering (Umeå uni) som jag spenderar i Vietnam. Här studerar jag olika kurser i utvecklingsfrågor och planerar att lyfta fram de ämnen som jag finner mest intressanta här i bloggen. Hoppas ni finner det lika intressant som jag gör!

2 kommentarer

  1. Birgitta Zachrisson

    Innan Konfucianismen gjorde sitt intåg i Vietnam var det matriarkat i landet.
    Vid giftemål tog mannen kvinnans namn och om han varit otrigen kunde han ställas vid en skampåle på gårdsplanen. (Källa Van Bac emeritus numer men tidigare ordförande i Vietnams Högsta Domstol)

    Konfucius största besdrift var att få in en vänligare attityd i ett paradigmskifte med mycket krig och våld. Konfucius kom från landets krigarkast (adel om man så vill) och var trött på det sättet att lösa konflikter.
    Kanske skulle han kallas desertör idag. Han var en av de första i världshistorien att förespråka att det fanns andra sätt att lösa tingens ordning än genom våld. det är väl där man får se till hans meriter.
    Birgitta Zachrisson

  2. tobias

    vad bra att kvinnors situation har bliviit bättre

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *