Vad innebär traditionen ”inget sex före äktenskap” för Georgiens ungdomar i praktiken?

”The Quiet Woman Pub” i Batumi. Det är ganska tomt därinne….

Att kvinnor ska vara oskulder fram tills giftemål är en djupt rotad tradition i den georgisk-ortodoxa tron. I gamla biblar är det säkert motiverat på ett mycket fint och högtravande sätt men vad tänker unga män och kvinnor om denna tradition i dagens Georgien och på vilket sätt är denna diskussion intressant i relation till den ökande prostitutionen i semesterorten Batumi?

Jag och Giorgie, en 22 årig georgier med glimten i ögat och förhållandevis goda engelskakunskaper promenerar längs med en av gatorna i Batumi. Batumi är Georgiens tredje största stad (med detta lands referensramar innebär det 125 000 invånare). Nu på vintern möter man fler gathundar än människor på gatorna i stan och uteserveringarna gapar tomma längs med strandpromenaden vid Svarta havet. Men på sommaren är denna ”metropol” fylld av folk och ses som semesterorten nummer ett för så väl georgier, armener, ryssar, turkar och azerier. I allehanda Lonely Planets och hos de överentusiastiska flickorna på turistinformationen i stan beskrivs målande om hur denna kuststad lockar med sin långa sandstrand, delfinbassäng, religösa och pampiga byggnader och barer. Men vad som inte nämns i broshyrer är stadens attraktionskraft i och med den prostitution som har utvecklats här.

Att det finns prostitution i en hamnstad i ett fattigt land dit många människor väljer att resa för att njuta av ledighet och att komma bort från verkligheten på hemmaplan är absolut ingen förvånande.  Men anledningen till att jag tycker att detta är värt att uppmärksamma och skriva om är på grund av den diskussion som jag och Giorgie hade i relation till detta ämne.

Medans vi strosar längs en av gatorna förklarar Giorgie att han skäms över att det finns prostitution i hans land men samtidigt förstår han att det uppkommer.  Jag nickar och tror att jag förstår. Men då han fortsätter sitt resonemang och anger religionen som en av anledningarna till att prostitution uppkommer rycker jag till och begriper inte riktigt hur han menar. Georgien är ett land med djup kristen georgisk-ortodox tro som är utbredd bland befolkningen och efterlevs traditionsenligt särskilt hos den äldre generationen. En av de traditioner som av många fortfarande anses mycket viktig är att flickor ska vara oskulder fram till giftermålet. Dock råder det inte samma norm för männen som alltså inte behöver vara oskulder innan bröllop. Hur denna ekvation är tänkt att gå ihop är för mig ett mysterium som jag funderat över otaliga gånger då jag besökt många olika länder som delar denna tradition. Batumi tycker jag synliggör ett exempel på vad som händer i praktiken då det råder en så ojämn föreställning och norm kring kvinnor och mäns sexualitet. För om inga tjejer får ha sex innan äktenskap, men männen är tillåtna att ha det, vilka finns det då för männen att ha sex med?

”Det är svårt för männen. De känner att de har sexuella behov. Och kulturen tillåter dem att ha sexuella behov. Men det finns inga kvinnor som de är tillåtna att ha sex med innan tjejen är gift. Så de lösningar som återstår är att gifta sig eller att ha sexuell kontakt med någon kvinna eller tjej som inte bryr sig om dessa kulturella normer”, förklarar Giorgie. Anar jag en viss rodnad på hans kind eller är det bara inbillning?
Jag förstår att det underförstått i denna mening ligger en förklaring till att det är här som prostitutionen i landet kommer in i bilden och på sätt och vis även blir accepterad.
”Min släkting tog med mig till en prostituerad när jag fyllde sexton” säger Giorgie och jag rycker till. Ja, nu ser jag att han rodnar. Och det gör mig lite glad trots allt. ”Men du måste förstå” fortsätter han snabbt. ”Alltså det är bara för att man som man ju måste veta hur det är innan man gifter sig. Eftersom kvinnan man gifter sig med är oerfaren så kanske hon är osäker och jag vill att hon ska känna sig trygg när vi har sex första gången och då måste jag ju själv känna mig trygg och kunna visa att jag vet hur det går till”. Han rycker på axlarna på ett både ursäktande och uppsluppet sätt.

Denna förklaring till att besöka prostituerade är för mig relativt ny hoch jag går tyst för att tänka igenom Giorgies ord. Han misstolkar antagligen min tystnad och fortsätter ”men du måste förstå att det är ju inte tjejernas fel att de har så mycket förväntningar på sig från deras familjer. Många flickor tycker ju inte alls att det finns någon logik i att vara oskulder fram tills de gifter sig. Så självklart är inte all min sexuella kontakt med prostituerade. Men jag tror att problemet är att det finns många män som tror att alla georgiska kvinnor vill vänta tills de gifter sig och därför betraktas kvinnorna aldrig som intressanta på det sättet.”  Jag och Giorgie ignorerar ett par gathundar som parar sig mellan några stora överfyllda soptunnor  som vi passerar.

Giorgie fortsätter efter en kort konstpaus ”dessutom är det svårt att flirta med georgiska tjejer för jag vet ju inte hur traditionsenliga hennes föräldrar är. Jag vill ju inte ha sexuell kontakt med någon om det resulterar i att hennes föräldrar, om de får reda på det, blir förbannade och besvikna på henne och ger henne ett rent helvete. Eller ger mig ett rent helvete heller för den delen”. Rodnaden på hans kinder har bleknat bort, trots hundarnas kärleksakt,och nu ser Giorgie bara djupt bekymrad ut.

Det är som en snedvriden spiral som får alla att känna sig osäkra och obekväma, tänker jag. Den norm som råder i landets traditionen på grund av den religösa tron kan ur denna synvinkel ses som bidragande till att ogifta flickor känner sig frustrerade över att inga män ser dem som sexuella varelser. Samtidigt som samma tradition bidrar till att männen känner sig förvirrade eftersom de tror att kvinnorna vill avvakta med sexuell kontakt tills de gift sig och att männen då förväntas att kunna visa vägen, men möjligheten att skaffa sig denna erfarenhet för männen är något begränsade eller ”orent”. Jag menar självklart inte att detta är något som enbart kan kopplas till den kristna georgisk-ortodoxa tron. Det finns fler religioner och synsätt som delar denna tradition. Vad jag snarare vill synliggöra är krocken mellan äldre traditioner som synes orubbliga i sin tolkning av synd och skam och den yngre befolkningens problematik då de plötsligt genom globaliseringen får inblick i ett nytt sätt att förhålla sig och leva och måste hitta en balans mellan att visa respekt för den utbredda kulturella normen och samtidigt leva som en ”modern” ungdom.

Vad som gör det hela ytterliggare problematiskt är att sex är ett ämne som betraktas som tabu i Georgien. Bristen på sexualundervisning i skolorna gör att ungdomar sällan har något naturligt sätt att skaffa sig kunskap kring ämnet och därför skapas förvirring och osäkerhet bland alla dessa dubbla budskap som råder i landet. Att det är så vanligt att gifta sig i tidig ålder i Georgien, i vissa fall från 14 år sätts plötsligt i ett nytt ljus. Hur tydligt är det okej att säga att sambandet mellan den sexuella bregänsningen i kulturen och viljan att gifta sig vid tidig ålder är?

Kanske trampar jag många djupt georgiskt-ortodoxa troende på tårna nu, men jag vill  ändå i samma diskussion dra in problematiken med kidnappningar  av unga flickor och tvångsgiftemål i denna diskussion. Nu börjar antalet avta (i alla fall om man litar på rapporter) men tidigare har kidnappningar av unga tjejer varit ett stort problem i Georgien. Då flickorna kidnappas blir de ofta våldtagana av sin kidnappare. Detta är minst sagt problematiskt i sig. Men vad som spär på denna traumatiska upplevelse ytterliggare för flickorna anser jag vara att denna religösa tradition gör att deras familjer skäms så mycket över att deras dotter förlorat oskulden innan giftemål att de i många fall stöter bort henne från familjen. Kan man säga att stoltheten går över förnuftet? Och kan man till detta påstående addera att det är den religösa tron som skapar normen för denna stolthet? Eller är det att gå för långt och kritisera för djupt? Är det kanske just denna osäkerhet jag känner i att ifrågasätta något så heligt som den religösa tron som delas även av många georgier och därmed kan ses som grunden i att sexualitet för så många är något skamfullt och ångestframkallande?
Jag ämnar inte presentera någon slutsats kring denna reflektion. Jag väljer att lämna det till var och en att skaffa sig en förställning kring. Men vad jag sammanfattningsvis kan hävda är att detta är ännu ett exempel på att religösa traditioner har så väl för- som nackdelar och att det blir minst sagt krångligt då ett för blint traditionellt synsätt krockar med verkligheten i ett samhället under ständig utveckling. Att separera förklaringen till antingen kultur eller religion är svår och kanske onödig. Religionen är en del av traditionen så väl som landets gamla traditioner är ett resultat av vissa delar av den religiösa tron. Därmed är det dock inte sagt att ortodox kristendom tar sig likadant uttryck i alla delar av världen. Problematiken som vädrats här gällande traditionen att kvinnor inte tillåts ha sex innan äktenskap är därför inte meningen att bli applicerad på alla regioner där det råder en kristen ortodox tro utan med denna text önskar jag synliggöra vilka problem som upplevs i denna speciella nutida Georgiska kontext och den georgisk-ortodoxa tron.

Jag och Giorgie fortsätter med en livlig diskussion kring globaliseringens påverkan på föreställningen om sexualdriften samt olika kulturers syn på sexualitet. Vi råkar gå förbi en gamal kyrka och Giorgie tystnar abrupt mitt i en mening för att tyst göra korstecknet flertalet gånger framför kyrkan innan vi kan gå vidare. Detta är en vana som så gott som alla georgier jag träffat har. Det är viktigt att visa att man respekterar kyrkan och att man hyllar den georgisk-ortodoxa tron. Nu är det jag som som rodnar.

 

Dela det här:
Kategorier: Europa, Genus, Georgien, Kultur, Religion

Om SofiaStrive

Sofia rapporterar om ämnen som diskuteras, händelser som förändrar, åsikter som uttrycks eller förtrycks samt personer som verkar under ytan. Den lilla individen, det lagom stora samhället och egna luddiga personliga resonemang.

Efter ett halvårs vistelse i en liten "stad" på landsbyggden i västra Georgien, vilket ni kan finna inlägg om, har hon nu rullat vidare och bor för tillfället i Kosovos huvudstad Pristina. Här i Kosovo praktiserar hon på svenska ambassaden och hänger med en stor blandning finuriga människor av alla dess slag.

7 kommentarer

  1. Sofia

    Hej Sofia! Jag hamnade här på grund av att en nära vän till mig delat dina blogginlägg på Facebook. Roligt att du bloggar under din tid i Georgien. Själv är jag ett stort fan av Georgien, tycker att det är ett fantastiskt och fascinerande land på många sätt. Jag råkar också ha praktiserat på Gaenati och tycker det är så roligt att läsa om andras erfarenheter – och jag känner igen det du beskriver.. Jag har hört liknande historier om unga tonårspojkar som, av sina manliga äldre släktingar, tas till prostituerade för att ”lära sig” ha sex. Ser fram emot att följa dig! Med vänlig hälsning, Sofia

    • SofiaStrive

      Gamardjobat Sofia.
      Kul att du råkat hitta min text och tack för god feedback 😉
      När var du här på Gaenati?
      MVH
      // Sofia

      • Sofia

        Gamarjobat! 🙂 Jag praktiserade på Gaenati 2008-2009. Hälsningar, Sofia

  2. Hej Sofia,
    Tack för en intressant och tankeväckande text. Din text fick mig att fundera på det här med relgionskritik/vad är religion och vad är kultur och strukturer. Jag tänker att kyrkan visserligen har en jätte stor makt, men jag undrar hur pass mycket av de här åsikterna som skulle finnas även utan den katolska kyrkan. Jag tänker att det är ett väldigt effektiv sätt att underordna och kontrollera kvinnor. Vi sorteras in i som antingen horor eller madonnor. Jag tänker alltså att det främst är könsmaktsordningen vi ska bekämpa. En könsmaktsordning som kyrkan visserligen är väldigt bra på att upprätthålla. Nu blir det flummigt, men hur tänker du kring det här?

    • SofiaStrive

      Hej Joanna och tack för en mycket bra kommentar.
      Jag förstår mycket väl vad du menar och detta du beskriver är något som jag funderat mycket på.
      Det är självklart svårt att göra en rättvis avvägning mellan om vissa traditioners härkomst bör tillskrivas enbart religion eller om de är en integrerad del av samhällsstrukturen.
      Vad jag vill uppmärksamma i texten är ungdomars uppfattning av traditionen kring att kvinnor inte får ha sex innan äktenskap, jag ämnar alltså inte att tillskriva denna tradition och könsordning dess ursprung endast till religionen utan det georgiska samhället i stort. Men eftersom den georgisk-ortodoxa tron är en så stor och betydande del av den georgiska kulturen så är det, som jag ni texten, svårt att skilja dessa åt.
      Jag håller med dig om att det är strukturen och könsnormerna som borde bekämpas och ifrågasättas och inte religionen.

      Hänger du med på vad jag menar?

  3. Rebecka Erici

    Sofia!
    Väldigt intressant att läsa din text! Får en verkligen att fundera. Och så skriver du ju så bra..:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *